wican

Alla inlägg under juli 2014

Av Krister Wicander - 22 juli 2014 21:13

Alla krig är en tragedi, för landet, dess omgivning och i allra högsta grad de civila. Nu är Israel/Palestina den som är närmast oss, tidsmässigt, och den drabbar i stortsätt bara civila. Men har medierna glömt Syrien-kriget? Eller det tog slut när raketerna började eskalera över gränsen mellan Gaza och Israel. Kriget i Ukraina, som det nu blivit där, Krig, inte "bara" inbördes , krig har bara ökat. Men det har också stannat i medierna, och såklart lite pågrund av nedskjutningen av den civila flygplanet.

Det jag menar är att inget krig/konflikt är mindre "viktigt" att rapportera från, inte minst för att vi i den "trygga" världen ska veta vad som händer i vår omvärld. Och då kan vi på de sätt vi kan försöka hjälpa dessa människor, genom nödhjälp, insamlingar, humanitära insatser eller vad det nu må vara. Våra politiska ledare vet och får informationen, de kan hjälpa till genom politiska insatser. Men även vi "vanliga" måste få vår information. Det är vår medias skyldighet, vare sig det är Israel/Palestina, Urkraina, Isis i Irak, Assyriernas situation eller Syrien. Listan kan tyvärr göras längre, mycket längre. Men skriv & rapportera om detta i media, istället för allt skit.

Till sist en tanke till de 69 ungdomar som för 3 år sen lämna oss alldeles förtidigt på Utöya.

Av Krister Wicander - 15 juli 2014 20:15

Då sambon har börjat jobba lite kvällar i en av grannkommunerna, så är superfar ensam hemma med kidsen. Har haft turen 99 av 100 gånger att båda somnar på 10 min eller somnar själv i soffan, men idag hann verkligheten ifatt :-)
Dottern fick kvällsmaten och somnade gott, trodde jag, så gick upp och la henne som vanligt och satte på babyvakten(en radio)! Gick ner till grabben som småtrött fick välling för att vi sen skulle gå upp och sova, gick också helt enligt plan.
Väl uppe i sängen där jag har babyvakten med mig, börjar vi läsa godnattboken och grabbens ögon börjar bli riktig tunga, så vaknar lilla syster! Försöker smyga ut från grabben som sätter sig upp och frågar var jag är på väg, förklarar lite försiktigt att han kan lägga sig ner så kommer pappa strax, ska bara ge lilla syster nappen. Med lite tvivelaktig blick godkänner han och jag smyger in till lillasyster, som är klarvaken! Lyckas gunga henne lite lätt till sömns igen, med förhoppningen om att nu sover säkert storebror. Smyger tillbaka över knarrigt golv till storebror, som nu sitter upp och "läser" boken själv. Börjar om med samma bok och precis när han somnar vaknar lillan, IGEN! Nu har det gått runt 3 ggr och nu äntligen är båda hos John Blund och nu tänkte jag att vi ska inte ses från tidigast 6-7 imorgonbitti.
Hoppet är ju det sista som lämnar oss.

Vilket som så var det mysigt att natta bägge, så nu blir det en kall och plocka undan alla leksaker som ligger över hela nedanvåningen! Kanske planera lite inför morgondagen.

Trevlig kväll

Av Krister Wicander - 15 juli 2014 11:22

Får ofta höra att man kan inte rösta på sossarna för man vill inte ha ett "bidrags Sverige". Det vill inte jag heller, DÄRFÖR röstar jag på S!
Vill har en politik som där alla ska ha ett jobb att gå till, ett jobb med säker anställning och rätt villkor. Och fattas man kunskaper för att ta sig in på arbetsmarknaden ska det finnas utbildningsmöjligheter för att öka sin kunskaps nivå, alltfrån Lernia till Universitet, alltså efter det utbildningsbehov finns.

Och återigen, A-kassan är INGET bidrag utan en försäkring om man skulle bli uppsagd. En försäkring mellan två arbete.

Bidrag i sin rätta bemärkelse är ett hjälpande sätt för den som på något sätt hamnat i en situation där man behöver ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen. Detta för att medborgare i vårt land inte ska behöva hamna i fattigdom.

Från var och en efter förmåga till var och en efter behov!
Med andra ord hjälper man till för att få hjälp när man själv behöver det!

Trevlig dag

Av Krister Wicander - 13 juli 2014 20:21

Barnen sover, sambon med ett(vad jag vet) glas vin i soffan, då hoppar jag på bussen till stora staden för en(vad jag vet) kall bägare och lite tysk uppvisning i bollsport!

Hade ju varit trevligt om de håller sig under tvåsiffrigt ikväll!




Trevlig kväll

Av Krister Wicander - 13 juli 2014 08:06

Söndagsmorgon och regnet faller konstant, så blir inget kaffe på uteplatsen. Men det är helt ok idag då dottern bjöd på sovmorgon, inte dags att gå upp från strax efter 7. Det är jag nöjd med, och nu sover hon lite igen efter morgonmaten :-) Grabben & sambon sover fortfarande, så fortfarande tyst och jag slipper ha Barnkanalen på :-) 

Och det passar bra så hinner jag med min morgonkopp och jobba lite, trots semestern finns det att göra.

"Nackdelen" med att verkligen gilla sitt arbete är att man har alltid att göra och svårt att släppa det trots semester, och speciellt ett valår. Det är ju inte så att valrörelsen tar ledigt, och nu är det inte många veckor kvar till valet heller :-) 


Vad det gäller arbetet som röris så är jag tjänstledig från det, till och med fått lämna tillbaka servicebilen. Och pappaledighets ansökan är inskickad, så efter valet ska jag bli hemmapappa igen. Får se om det blir samma som med grabben, har en känsla av att dottern kommer kräva lite mer "arbete" då hon inte är lika "nöjd" som grabben var.

Men ska nog gå bra.


Ska erkänna att jag saknar Huaröd, och hade inte varit helt främmande för att flytta dit. Trots att vinterhalvåret kanske inte är lika rofyllt ;-)


Nä, nu måste jag hämta påtår  

Av Krister Wicander - 12 juli 2014 10:18

Då va det lördag och Huaröds veckan går mot sitt slut, och vilken härlig vecka. Mycket sol, god mat och trevliga kvällar med goda drinkar och trevligt sällskap! Denna veckan kommer att göras igen, här i Huaröd.

Igår var det besök hos en av sambon kusiner, med bad i insjö och korvgrillning. En idyllisk plats, kan va därför minnet att ta med alla saker hem igen svek.
När det var dags för nattning märkte jag att jag glömt dotterns nappflaska :-/ (enda vi hade med)!
Som tur va löste kusin Lisa mitt missöde, och dottern kunde få sin mat och somna gott och jag kunde slappna av! Och sambon byter inte låskolv hemma :-)

Nu blir det städning och tvättning av lilla huset, vilket blir en "barnlek" med 2 hundar och 4 barn under 5 i huset. Och en pojkig Krille :-) min lott blev toan :-/

Trevlig dag

Av Krister Wicander - 9 juli 2014 07:46

Då närmar sig klockan 8 och huset börjar vakna till liv, och morgonens promenad och jobb är klart. Gäller att vara produktiv så man kan ta det lugnt när familjen är vaken ju ;-)

Har hunnit med morgonrundan i morgonsolen, sett ekorrar och rådjur och hunnit till handla frukostbullar i Tollarp.

Nu blir det kaffe och börja packa för en snabbvisit i Vellinge och BVC i Malmö, och en natt i egen säng(grabbens).

Sen rullar vi upp till Huaröd ett par dagar till.


Igår var det kalas för svärmors bror, tillika de vi besöker här i Huaröd. Väldigt trevligt med god mat, trevligt sällskap och massa barnbus långt in på kvällen. Bara att erkänna att lite trött är man idag.


         


Vi hann även med besök i Åhus och på Regions Museet i Kristianstad, två trevliga städer :-) 

Av Krister Wicander - 7 juli 2014 00:17

Då va ännu en dag i Huaröd till sin ända, har varit en toppen dag. Blandning av havet, dålig mat, väldigt god mat och trevligt sällskap. Precis som en söndag ska vara, förutom den dåliga maten förstås, men vi hade kul iallafall.

Inatt ska grabben få sova i sängen, om han inte själv smyger ner när jag somnat ;-)

Presentation


Pappaledig fullmäktigeledigmot

Vem är jag?

Privat

Privat är jag en sambo med två barn och två hundar, boende i 70tals villa och 2 bilar. Grabben är 3 år och dottern under året, och hundarna 4 och 6 år. Sambons ålder vet jag inte om den är hemlig men vi är lika gamla ;-)

 

Yrkeslivet

När jag inte är pappaledig jobbar jag som rörläggare, och på företaget jag är anställd på har jag även fått förtroendet att vara fackligförtroendevald. Och detta uppdraget har jag lokalt,regionalt, division och centralt.

Har även fått förtroendet av min organisation att vara Fackligpolitiskt ansvarig i Byggnads Skåne.

 

Politiskt

Sitter som adjungerad i Vellinge Socialdemokraternas Styrelse. Sitter även efter årets val som ordinarie i Kommunfullmäktige iVellinge.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Besöksstatistik

Omröstning

Nöjda med valresultatet?
 Ja
 Nej

Skapa flashcards