wican

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Är alla förvånade att extrem högern tar mark????

Av Krister Wicander - 26 april 2012 20:13

Får väl börja med att hälsa alla välkomna ;-)


Det är återigen ett tag sen jag skrev här, men med en grabb som vill leka och lära sig gå så får man prioritera. Och sen är jag lat så då blir det att man fastnar i soffan när grabben somnat.


Innan jag fortsätter skriva vill jag bara göra några saker klart. Är det något ni undrar över i texten under eller tycker är fel, skriv eller fråga då. Då missuppfattningar kan skapa förvirring. Med det sagt:


Jag försöker följa rättegången mot Brevik när tid ges, men känns inte bra att media själv får vinkla vad som sägs inne i rättssalen. Kunde läsa igår om att förhandlingarna igår handlat om Breviks mentala hälsa. Hur mycket det än tar imot och hur fel det än är så har han en poäng när man läser ur det gått till. Om man konstaterar han som psyksjuk så tar man ansvaret ifrån honom. När extrem politiska aktioner utförs ska man aldrig klassa det som aktioner utförda av psyksjuka, då de tför dessa handlingar av djup övertygelse. Jag säger inte att han är hundra i huvudet, men han är inte psyksjuk utan dum i huvudet. Sen kan han ha psykiska problem, helt klart. Om man nu ska jämföra på båda ytterligheternas sidor, så kallar man Brevik psyksjuk men inte Taimour Abdulwahab som sprängde sig själv under julrushen i Stockholm. Utan han var terrorist och övertygad islamist!?!?!? Men vad är skillnaden på dessa två igentligen, förutom att Brevik lyckades(känns som fel ord) och Taimour misslyckades. Tänk så många som kunde dött i Stockholm. Man måste ju vara mer psyksjuk om man tar livet av sig själv på det sättet, eller?


En annan sak jag suttit och retat mig på är allas förundran över att helt plötsligt tar politiska "extrem" högern tagit mark i olika länder. Hur kan detta förvåna alla. Med tanke på alla krig i världen och övriga kriser runt om så ökar oftast flykting strömmar till välmående länder. Och under ett antal år har vi även haft en ekonomi kris i väst världen. Dessa två faktorerna plus en misslyckad integrations politik i "våra" länder har ju gjort att vi har problem på vissa ställe. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars fråga.....

Om jag ska som exempel ta Sverige, har sämre kolla på övriga länder. 

Det har alltid varit så att stök och kriminalitet finns i de område/städer som de mest utsatta bor. Förr i tiden var det dom område som arbetarklassen bodde och nu har det blivit i de invandrartäta områdena som t.ex Seved. Och med tanke på att man från samhället och politiker inte tagit tag i problemet direkt så har det spårat iväg. Och när det står i tidningar i tid och otid om bråk, skjutningar med mera, och det inte görs något konkret åt det. Då blir det en sprika mellan folk, och får då de partier som tjänar på dessa problem inget mothug i sakfrågan så växer de. Jag säger inte att jag har lösningen på det, men känner väl att det finns folk valda som borde ha det. Detta är ju ett problem som växt fram under lång tid. När jag gick i 4:e klass delade BSS( nu SD) ut klistermärke som många tyckte va lite små kul. Men då var de inte tillräkligt stora för att de stora politiska partierna tog de på allvar, och det får man problem med nu. Och att spela på folks rädsla för det okända funkar alltid, och när etablerade partier/politiker inte lyssnar när folk tar upp frågan om "invandrar problem" utan börjar snacka annat eller säger att vi inte har problem för att de är rädda för att bli kallade rasister, då växer förtroendet för de som "vågar" ta upp det. Detta gör att folk börjar generalisera och det är farligt, då blir det vi och dom. Hade man sträckt på ryggen och sagt att vare sig det är en invandrare eller svensk som är problemet så ska vi ta tag i det. Alla brottslingar, vare sig svensk eller ikke skall straffas om man bryter mot svensk lag.


Nu orkar jag inte skriva mer just nu, men som sagt kommentera gärna :)


Ha en frotsatt trevlig kväll   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister Wicander - 22 januari 2015 11:26

Vaknade imorse av att grabben kom in till mig och minstingen, han undrade om han kunde mysa med oss innan vi skulle gå ner och kolla tv. Såklart trängde vi ihop oss och låg alla tre, sambon jobbar, och kolla lite babblarna och sjöng med innan vi lämn...

Av Krister Wicander - 18 januari 2015 13:11

Då var det söndag and life is good :-) Igår var det utbildning inför uppdraget som nämndeman i Tingsrätten i Malmö hela dagen, och på kvällen middag för att fira svärfar. Lagom lördag för en medelålders man i sina bästa år som mig, och söndagen går i...

Av Krister Wicander - 14 januari 2015 21:54


Det är inte ofta jag är bitter, men ikväll känner jag mig lite bitter. Är inne på kvällens sista nattning med grabben, och känner att nu vill jag bara ner och lägga mig isoffan och kolla skittv. Något program som inte handlar om något alls. Men har e...

Av Krister Wicander - 14 januari 2015 15:30

Efter en hyfsat "stökig" natt med mycket gnäll och vaknade, så somnade jag och dottern tillslut tidigt imorse och sov till 10. Sen drog vi med resten av familjen till lekland så grabben fick bränna lite överskottsenergi. Det var väldigt lite folk där...

Av Krister Wicander - 13 januari 2015 11:10


Har aldrig varit bekväm med att vistas ute bland folk klädd i mjukisbyxor, och har svårt för att ta någon på allvar som har mjukisbyxor på sig som vardagskläder. Om man nu inte är påväg till träning eller motionerar. Men nu har jag själv fallit i fäl...

Presentation


Pappaledig fullmäktigeledigmot

Vem är jag?

Privat

Privat är jag en sambo med två barn och två hundar, boende i 70tals villa och 2 bilar. Grabben är 3 år och dottern under året, och hundarna 4 och 6 år. Sambons ålder vet jag inte om den är hemlig men vi är lika gamla ;-)

 

Yrkeslivet

När jag inte är pappaledig jobbar jag som rörläggare, och på företaget jag är anställd på har jag även fått förtroendet att vara fackligförtroendevald. Och detta uppdraget har jag lokalt,regionalt, division och centralt.

Har även fått förtroendet av min organisation att vara Fackligpolitiskt ansvarig i Byggnads Skåne.

 

Politiskt

Sitter som adjungerad i Vellinge Socialdemokraternas Styrelse. Sitter även efter årets val som ordinarie i Kommunfullmäktige iVellinge.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Besöksstatistik

Omröstning

Nöjda med valresultatet?
 Ja
 Nej

Ovido - Quiz & Flashcards